Анатомия на гумата

I. Химически състав:

В производството на една гума се използват следните материали:

  • Синтетичен каучук
  • Естествен каучук
  • Сяра и серни съединения
  • Сажди
  • Силициев двуокис (силика)
  • Фенолова смола
  • Ароматни, нафтенови и парафинови течни въглеводороди
  • Нефтен восък
  • Пигменти: цинков окис, титанов окис и др.
  • Мастни киселини
  • Инертни материали
  • Плат: полиестер, найлон и др.
  • Стоманен тел

II. Относителен дял на компонентите:

КОМПОНЕНТ

ЛЕКА ГУМА

ТОВАРНА ГУМА

Естествен каучук

14 %

27 %

Синтетичен каучук

27%

14%

Сажди

28%

28%

Стомана

8 – 9%

16 – 17%

Плат, пълнители, ускорители, антиокислители, други

22 – 23%

14 – 15%

Средно тегло:

Нова – 11кг
Износена – 9 кг

Нова – 55  кг
Износена – 45 кг

Източник: http://www.p2pays.org/ref/11/10504/html/intro/tire.htm#3

III. Конструкция на гумата:

1. Каркас (Сarcass) – скелет на гумата. Той определя формата и товарните възможности на гумата. Каркасът образува затворен обем от въздух под налягане, който носи товара и поема външните удари. Изработва се от гумиран плат (основно при леките гуми) и стоманени нишки (при товарните гуми) разположени радиално. При диагоналните гуми нишките са под различен ъгъл.

2. Основен плат (Body ply) - преставлява пресован в каландри лист, състоящ се от един слой гума, един слой усилваща тъкан и втори слой гума. В миналото като текстил се използваше памук, но сега най-често се използват изкуствена коприна, найлон, полиестер. Леките гуми обикновено имат един или два основни плата, придаващи здравина на гумата.Tоварните, гумите тип „off-road” и самолетните гумите имат съответно повече платове.

3. Колани (Belts) – пресовани в каландри листове, съставени от слой гума, слой разположени близо една до друга стоманени корди и втори гумен слой. Стоманените корди са ориентирани под различен ъгъл и образуват т.н. триъгълна структура. Коланите придават якост на гумата. В товарните гуми има два или повече колани.

4. Протектор (Tread) – ходило на гумата. Представлява дебел, пресован от гума профил, който обгръща каркаса. Гумата в протектора съдържа съставки, които му придават износоустойчивост, сцепление и устойчивост на удари.

5. Страница (Side wall) – представлява неусилен пресован гумен профил с добавки, придаващи на страните на гумата добра устойчивост на изтриване и удари. Използват се антиокислителни и антиозониращи добавки.

6. Инерлайнер (Inner liner) – вътрешната обвивка на гумата, изработена от специална гума, залепена към каркаса. Осигурява задържане на въздуха под налягане във вътрешността, без да го пропуска през структурата на гумата. Практически инерлайнера изпълнява ролята на вътрешна гума при безкамерните гуми.

7. Бордове (Bead) – представляват обръчи от издръжлива на опън стомана, обвити с гума. Покрити са със специален слой от сплав от бронз и месинг, който ги предпазва от корозия. Бордовете осигуряват механична здравина при монтажа на гумата върху джантата. Гумата в бордовете съдържа съставки придаващи им здравина и якост.

8. Пета (Apex) – пресован профил с триъгълна форма, който осигурява прилепване към специален ръб на джантата, с цел непропускане на въздух под налягане от вътрешността.