Рециклиране на употребени гуми
Специфични свойства като гъвкавост, здравина и горивни свойства, характеризиращи излезлите от употреба гуми(ИУГ) позволиха разработването на редица нови продукти с различно приложение в промишлеността и бита. През 2009г. в Европа чрез рециклиране се оползотворяват над 41% от ИУГ в сравнение с 4% през 1992г.
Излезлите от употреба гуми могат да се използват цели, нарязани или смлени.
Приложения на гумите – цели или нарязани:
В строителството:
Използването на цели или нарязани гуми в строителството се разшири през последните 10 години. Примери за такова приложение:
• Укрепване на брегове – прегради срещу ерозията, изкуствени рифове, вълноломи;
• Укрепване на насипи покрай пътищата;
Разнообразни употреби:
Протекторът може да се използва по железните и трамвайни пътища за намаляване на шума и вибрациите, а също за подметки на обувки, амортизатори или поемащи ударите подложки. Целите гуми традиционно се използват във фермите като силажни стяги.
Приложения изискващи намаляване на размера:
Има два метода за намаляване на размера – механично раздробяване и смилане при стайна температура или смилане при много ниски температури ( криогенен метод). В зависимост от размера на частиците обикновено говорим за шред, чипс, гранулат и пудра.
Истинското предизвикателство пред рециклираната смляна гума е да се разработят приложения при които характеристиките на вторичния материал да отговарят на изискванията на крайния продукт.
Нови технологии и смеси се използват за да се включи смляната гума в производството на нови изделия като:
- Колела за голф-колички, контейнери за смет, ръчни колички, касачки на трева и т.н.
- Изкуствени покрития на спортни зали и площадки;
- Изкуствена тревна покривка на игрища;
- Градско благоустрояване и пътепоказатели;
- Павиращи блокчета и пòкривни материали;
- Подове на конюшни/обори;
- Предпазни настилки ( училища, детски площадки и др.); безопасни, спортни и антишок постелки.
Асфалт, модифициран с гума:
Добавената гумена пудра удължава живота на пътната настилка, намалява шума от превозните средства и подобрява безопастността на движение при мокри условия. Независимо от неговите предимства, все още това приложение не се използва в България.
Път в Aризона(САЩ): отляво – 10 см обикновен асфалт и отдясно – 5 см асфалт модифициран с гума.
И двете настилки са положени през 1990г. Снимката е направена през 1998г.
Източник: www.rubberpavements.org